Главная \ Наші поради \ Які бувають співбесіди

Які бувають співбесіди

« Назад

Співбесіда (або інтерв'ю) – необхідний етап шляху до бажаної роботи. Необхідний у всіх сенсах. Його не можна оминути. У тому чи іншому вигляді, але роботодавець проведе співбесіду з претендентом на роботу (якого рівня вакансія не була). Для роботодавця співбесіда – можливість перевірити, наскільки правильною була ваша кандидатура. Але співбесіда потрібна і вам. Це можливість ближче познайомитися з організацією, скласти чіткіше уявлення про неї. Нарешті, набути досвіду, який стане в нагоді в тому випадку, якщо конкретна співбесіда виявиться не останньою.

 

Типи співбесід та їх особливості

Попередня співбесіда

Майже завжди це телефонна розмова. Якщо в обраному вами оголошенні потрібно було вислати резюме, і ви його відправили, ви повинні бути готові до такої співбесіди. Будь-якої миті вам можуть зателефонувати від роботодавця або з кадрового агентства, яке підбирає персонал для замовника. Сам факт такого дзвінка означає, що ваше резюме пройшло первинний відбір. Тепер вам поставить кілька запитань, щоб перевірити правильність цього первинного вибору. В ідеалі - в результаті ви отримаєте запрошення для очного співбесіди. Щоб це сталося, врахуйте таке.

Ваші відповіді не повинні суперечити тому, що ви вже повідомили про себе у своєму резюме. Тому тримайте під рукою шпаргалку: резюме, список відповідей на питання, що найчастіше задаються.

Значення мають ваші відповіді навіть на найпростіші запитання. Наприклад: «Чи зручно зараз говорити?». Якщо незручно, можна сказати "Ні". І це дуже поганий варіант відповіді. Можна відповісти і так: «Я зараз зайнятий, але із задоволенням поговорю з вами». Це теж погана відповідь. Тому що можна зробити висновок: 1) ви не дуже організовані і сумлінні, на новій роботі ви так само легко відволікатиметеся від однієї справи заради іншої; 2) ви надто зацікавлені у новій роботі і в подальших переговорах можна жорсткіше диктувати вам свої умови. Дайте відповідь приблизно так: «Зараз мені не дуже зручно говорити. Дозвольте передзвонити вам за … хвилин?». Взяти таку паузу корисно і у випадку, якщо в даний момент ви не можете скористатися вищезгаданими шпаргалками, або занадто схвильовані. Якщо ж ви абсолютно вільні, все одно не варто дуже відверто виявляти радість з приводу дзвінка. Досить спокійного: "Так, я зараз можу поговорити з вами".

Ще одне непросте просте питання – коли ви зможете прибути на очну співбесіду. Звичайно, співрозмовника може цікавити і лише те, про що запитує. Але вам краще поставитися до цього питання як до ще однієї перевірки 1) ступеня вашої зацікавленості у роботі; 2) вашої гнучкості, здатності діяти у жорстких умовах. Особливо якщо питання звучить приблизно в такому варіанті: «Чи зможете ви прибути до нас протягом двох годин?».

Врахуйте! Попередня співбесіда може відбутися і тоді, коли ви самі здійснюєте перший дзвінок за оголошенням, щоб отримати якомога більше інформації. Якщо ви хочете ставити запитання, то будьте готові до того, що низка питань можуть поставити і вам.

Співбесіда віч-на-віч

Воно може бути єдиним. Коли з вами одразу зустрічається майбутній безпосередній керівник, який і вирішує, чи прийняти вас на роботу. Але зазвичай ця співбесіда буває другою. А перше проводить співробітник служби персоналу організації-роботодавця або кадрового агентства (як зараз прийнято говорити, HR-менеджер або просто HR («ЕйчАр»)), від англійської Human Resources – людські ресурси, персонал, або Human Researches,  тобто підбір персоналу ).

Співбесіда з HR-менеджером. Його мета – та сама, що й у попередньої співбесіди. Але врахуйте таке.

Принципіальна схема появи вимог до вакансії така. Керівник служби, в якій з'являється ця вакансія, подає заявку до служби управління персоналом. Основне у цій заявці – формулювання посадових обов'язків та вимог до того, що має знати та вміти кандидат. На підставі заявки складається специфікація посади – документ, в якому описуються професійні та особистісні характеристики, якими повинен мати кандидат. Причому зазвичай ці показники поділяються на обов'язкові і бажані. І при першій співбесіді HR оцінює насамперед те, наскільки ви відповідаєте наявній специфікації.

HR - фахівець у своїй справі, і не повинен бути фахівцем у вашій професії. Ваші професійні знання та навички він може оцінити лише в рамках вищезгаданої специфікації. Відповідають – вам “плюс”, не відповідають – “мінус”. І хоч би якими наївними вам здалися питання співрозмовника, не варто прагнути «повчати» його з висот вашого професіоналізму та «забивати» вузькопрофесійною термінологією. Якщо, наприклад, вас запитали, чи ви вмієте працювати на такому обладнанні, дайте відповідь «так». Але не розповідайте про те, що це обладнання не найкраще, і ви вже звикли працювати на більш досконалому. По-перше, в організації свої причини використовувати саме обладнання, яке вона використовує. По-друге, якщо ви переборщите з демонстрацією свого професіоналізму, може домогтися того, що ваш рівень сприймуть як занадто високий для наявної посади, а отже, є ризик, що ви незадоволені роботою ні морально, ні матеріально.

HR оцінює і ваші особисті якості, а вже в цій оцінці він напевно професійніший за вас. Нерідко плюси, які дає оцінка саме ваших особистісних якостей, компенсують мінуси від оцінки професійних характеристик. Наприклад, з'ясувалося, що ви не маєте достатнього досвіду – це мінус. Але HR з'ясував також, що ви володієте гнучким мисленням, здатні до навчання та активно прагнете підвищення кваліфікації – це великі «плюси».

Чим більше HR поставить вам плюсів у порівнянні з мінусами, тим більше шансів, що подасть вашу кандидатуру як оптимальну, і ви потрапите на співбесіду до керівника.

Співбесіда із керівником. Першочергова мета – перевірити саме вашу професійну придатність. Тому більшість питань – про ваш досвід, знання та навички. Часто можливі питання-завдання. Наприклад, вам описують конкретну виробничу проблему, а ви маєте розповісти, як вирішите її.

Але пам'ятайте: і цей співрозмовник оцінює ваші особисті якості. Іноді він це робить навіть несвідомо.

Співбесіда з комісією

У таку комісію входять щонайменше двоє – HR-менеджер та потенційний безпосередній керівник. Іноді така форма співбесіди застосовується другого етапу (перший – співбесіда лише з HR-ом). Здається, що розмовляти з двома-трьома (а то й чотирма) людьми складніше, ніж із одним. Насправді далеко не завжди це складніше. Все одно відповідати доведеться лише на одне запитання за один раз. І чи так важливо, хто ставить ці питання – одна людина чи кілька. Головна труднощі – визначити, хто з співрозмовників яка вага має у прийнятті остаточного рішення про прийом на роботу, тобто, кому з них потрібно сподобатися. Але ця проблема легко вирішується. По-перше, ця людина може сама «видати» себе (наприклад, більш «начальницькою», ніж в інших, тоном і манерою поведінки), або її «видадуть» інші (наприклад, поступаючись їй чергою у постановці питання). По-друге, і це – найкращий спосіб, можна взагалі не витрачати сили на такі «обчислення» і постаратися справити потрібне враження на всіх співрозмовників. З однаковою увагою вислуховувати кожного, відповідати всім з однаковою ввічливістю та конкретністю, але – при кожній відповіді налаштовуючись на манеру того, хто поставив запитання.

Групова співбесіда

Проводиться одразу з кількома претендентами на місце. Ті, хто використовує такий метод, бачать у ньому кілька переваг. Серед основних – можливість оцінити як здатність кандидатів до роботи у команді, і вміння діяти у ситуації жорсткої конкуренції. Тому на такій співбесіді потрібно, як мінімум, виявити самовладання і дотриматися елементарних правил пристойності – ввічливість, доброзичливість і повага до чужої думки (хоч би сильним не було бажання перебити і розкритикувати конкурента, який явно говорить дурниці). Не обов'язково ставитися до інших кандидатів як до товаришів, а й сприймати їх як ворогів ні в якому разі не можна (ворожість проявить себе в невідповідний момент, а зарозумілий і конфліктний співробітник не потрібен жодному роботодавцю). «Козирі» за такої співбесіди – більший досвід та навички ділового спілкування. Деякі ефективні прийоми:

Уважно слухайте кожного конкурента, фіксуйте слабкі та сильні місця у його відповідях, та будуйте свої відповіді з урахуванням поміченого. Наприклад, ваш конкурент розповів, з якими комп'ютерними програмами він знайомий. При цьому ви впевнені, що він помилився у назві однієї з них. У відповіді назвіть цю програму правильно (і тонко підкресліть, що це правильна назва). Або – він блиснув добрим знанням цих програм, і випередив вас. Що ж, коли він закінчить, скажіть, що повністю згодні з ним – указні програми справді ефективні, що підтверджує тривалий досвід роботи з ними.

Якщо питання адресоване всім кандидатам, то може виникнути затримка – кому відповідати першим. Не чекаючи, поки інтерв'юер вкаже, кому починати, можна продемонструвати свою рішучість і впевненість: «Якщо ніхто не наважується, то все ж таки першим відповім я».

Залишіть останнє слово за собою. Навіть якщо ви розпочинали коло відповідей, постарайтеся його завершити («Я можуть додати до сказаного…», «Дозволю собі конкретизувати те, що було сказано переді мною…» тощо).

Пам'ятайте!

Будь-яка співбесіда починається з підготовки до неї! А підготовка до співбесіди починається ще до того, як ви знайшли потрібну вакансію.

Наприклад, є типові питання, які ставлять практично при кожній співбесіді. Про ваші сильні та слабкі сторони, про досягнення та минулі невдачі, про плани на найближчі 5 років тощо. Такі питання можна передбачити і обміркувати правильні відповіді на них теж краще заздалегідь.

Також заздалегідь можна зайнятися психологічною підготовкою – потренуватися хоча б за допомогою близької людини в ролі інтерв'юера.

І опанувати навички правильного ведення співбесіди можна (і потрібно) заздалегідь. Наприклад, навчитися розпізнавати стиль співбесіди (не плутайте з описаними у статті типами), правильно встановлювати контакти з інтерв'юером тощо.

Про ці та інші ефективні методи підготовки до співбесіди ми розповімо в наступних номерах.


Комментарии


Комментариев пока нет

Пожалуйста, авторизуйтесь, чтобы оставить комментарий.
Авторизация
Введите Ваш логин или e-mail:

Пароль:
запомнить

Наши контакты
Адрес:
м. Дніпро, 49000, вул. Січеславська набережна, 15а, офіс 412
Ежедневно:
пн.-чт. 9:30-18:00, пт 9:30-17:30